miercuri, 4 mai 2011

Mercado si mancare

Imi plac pietele din Peru. Cel mai mult mi-au placut cele din munti, pentru ca pe langa culoarea lucrurilor targuite oamenii aduceau culori minunate in ton cu cerul si cu florile. La campie e putin diferit, nu mai sunt taranii la fel de colorati, urbanul e mai prezent si piata nu mai are savoarea aceea de arhaic, e mai mult comert si mai putin suflet.

Un alt motiv pentru care ma duc in pietele din Peru este mancarea. Nu sunt zgarcit ca sa mananc cel mai ieftin, insa sunt gurmand ca sa mananc cel mai bine. Cum altfel poti aprecia mancarea decat cot la cot cu taranii, muncitorii si zilierii. Da sunt probleme de igiena. Da cei mai multi dintre noi n-ar folosi in veci tacamurile si farfuriile de pe care am mancat. Ieri, singura zi in care am mancat micul dejun si cina intr-un restaurant turistic recomandat de Lonely Planet a fost si prima zi in care am luat Ercefuryl :).

Pietele sunt ca uzinele, si mancarea e geniala. In primul rand n-ai nici o sansa sa stii ce mananci sau sa te intelegi cu cei ce prepara mancarea. Nici macar daca stii spaniola, pentru ca toate denumirile sunt locare si cel mult poti sa-ti faci o idee despre ingrediente, asta in cazul in care cineva are timp de pierdut si chef sa-ti explice. Asa ca te invarti vreo 10 minute pe acolo, faci ochii mari la farfuriile ce zboara in jurul tau si arati cu degetul. Garantat vei manca cu maxim 10 lei de nu o sa te mai ridici, si tot garantat sunt doar lucruri proaspete.

Vrei 3 oua fripte si nu are oua? Simplu: 3 huevos, bucatarul (pretentios zis) trimite deobicei un copil de langa sa cumpere ouale si ti le face pe loc. Inainte de a inventa japonezii kaizen-ul au venit peruanii cu mancarea din piata. 3 standuri mai incolo sunt cel putin 4-5 tarani care vand salsa, salsa picante si alte sosuri de astea. Sosuri pe care le primesti pe masa. La colt sunt cei care vand painea, in spate se fac sucurile de fructe, in capatul celalat sunt cei care fileteaza pestele sau vand gaina care a ajuns supa. Totul se ia pe loc, exact atat cat e nevoie, proapat si bun. Industrie nu gluma, si una de care sunt tare fericit ca am aflat. Oricum o dai mancare mai buna ca in piata nu o sa gasesti.

Iar la desert, fructe cat incape. Sunt chiar langa tine, si daca ai pofta de ceva mai mare (ananas sau pepene) sunt vanzatori ambulati care le curata le taie in felii rotunde mari si le vand pe 50 de bani bucata. La ce sa vrei chipsuri cand poti sa mananci ca snack o felie de ananas?

De cand sunt in Peru am incercat sa mananc in Piata cat de mult am putut. Si n-am regrete :)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu