vineri, 11 februarie 2011

Analiza pe text (partea 1)

Cea mai misto parte a unui anual review este feedback-ul primit de la colegi. Ieri mi-a fost livrat, punct cu punct, si uneori a fost de-a dreptul halucinant. De exemplu: “Lives to build a team and apply management by the book instead of living to create software”, adica in traducere libera “Traieste ca sa creasca o echipa si sa faca management ca la carte in loc sa traiasca ca sa creeze software”. Reactia mea a fost „E de bine sau de rau?”. Raspunsul a fost o alta intrebare: „Tu ce crezi?”. Am fost sincer si am zis ca nu stiu … „De rau” a venit confirmarea.

Ei de aici pentru mine a inceput analiza si intorsul pe toate partile. In primul rand eu nu traiesc pentru nici unul din lucrurile de mai sus. Ar fi pur si simplu trist daca as face-o, si imi pare sincer rau de cei care gasesc in afirmatia de mai sus mosorul ce invarte firul vietii (asta e luata dintr-o compunere din clasa a patra). Sunt infinit de multe lucruri mult mai importante pentru care sa traiesi.

Hai insa sa las filosofia si sa ma mut din zona de figurat in cea concreta. Deci e de rau ca imi place sa aplic management-ul ca la carte. Alternativa e sa creezi software facand management dupa cum te taie capul, sau dupa cum zice tanti Geta Bioenergeta la emisiunea de pe B1. Cartile de management sunt inutile si ar trebui sa citesc carti despre cum sa creez software. Bun … eu tind sa fiu de alta parere, mai ales ca daca ma uit la o alta inventie corporatista materializata intr-un sondaj anonim intre angajati la partea aia care incepe cu „manageru’ meu” se vede ca am citit niste carti ceva mai bune. Comparativ vorbind…

De 10 ani de cand muncesc ca sa creez software am trecut prin multe roluri, insa un lucru a ramas constant. Intodeauna efortul de creatie a fost unul colectiv, in care o echipa a transformat idei in linii de cod si mai apoi in software. Dezvoltatori, designeri, testeri, oameni cu manager in titlu au lucrat impreuna ca sa faca asta. Sigur, am fost si Feti Frumosi care faceau intr-o zi cat altii in 3 si care atunci cand au si-au dorit sa faca lucrurile singuri si nu ca echipa au devinit „super stars”. Doar ca in alta galaxie … Am facut suport si testare, am scris cod si am fost leader de echipa, am crescut oameni si sper ca am reusit sa construiesc echipe. Am facut toate astea ca sa pot crea software, si intodeauna am facut ceea ce rolul pe care il aveam o cerea ... si uneori mai mult. Ca sa parafrazez un citat celebru din industria in care lucrez, rolul unui manager este sa mute mobila din loc pentru ca oamenii cu adevarat creativi sa fie productivi … adica sa creeze software. Si da, si asta am citit-o undeva, nu am inventat-o eu, deci se pune la categoria management by the book. Si e vorba de o carte foarte foarte buna ...

Cred sincer ca cel mai important lucru pe care un manager trebuie sa faca este sa construiasca o echipa si sa-i asigure contextul propice ca ea sa faca ceea ce trebuie. Absolut nimic nu poate sa fie mai important sau mai critic decat asta. Cred la fel de sincer ca in lumea asta sunt oameni care situ sa faca lucrurile mai bine ca mine, si de asta incerc sa aplic zi de zi ceea ce ei au invatat si fac. Fara lucrurile astea nu cred poti sa faci software, sau cel putin eu nu vreau sa lucrez intr-o echipa in care fundatia si peretii sunt mai putin importante decat acoperisul …

In final pot sa zic doar atat: daca as stii cine a zis asta despre mine l-as ruga sa-mi dea citatul asta ca recomandare pe linked in. Pentru ca la mine in carte e de bine …

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu