sâmbătă, 13 noiembrie 2010

Pasaport de afara

Mult timp i-am admirat neconditionat pe cei din vest, indiferent din ce parte a oceanului au venit. Intre timp am invatat din greseli. Cred cu tarie ca mie si implicit generatiei mele le lipsesc vreo 50 de ani de educatie democratica, iar dupa cum merg lucrurile nu facem decat sa adunam in continuare la asta. O sa ziceti ca n-au cum sa ne lipsesca 50 de ani. Pai cam au, ca sunt parintii si bunicii nostri care n-au avut nici ei parte in totalitate de educatia asta.

Imi aduc aminte atunci cand eram mic mic ca era o vanzatoare batrana la o alimentara comunista. Era rupta din peisaj pentru simplul motiv ca era amabila si zambea. Era evreica, si toata viata fusese educata de familie sa inteleaga importanta clientului. Si chiar si intr-un regim in care clientul nu conta isi folosea educatia asta, pentru ca ii era nativa, normala.

De aici si fascinatia asta cu vestul. Sincer cred ca daca stema de pe pasaportul meu ar fi fost alta as fi fost privit altfel in propria mea tara. Nu as fi avut nevoie sa fiu mai destept, sau mai educat, sau mai citit. Doar sa nu scrie Romania. In ultimii 5 ani, de cand am inceput sa ma mai coc la cap si eu, am vazut multe exemple de greseli, ineptii, fuck-upuri imense, discursuri si prezentari fara noima care erau pur si simplu elogiate sau trecute cu vederea pentru ca cei carora apartineau veneau de afara. Am vazut conationali care si-au "luat-o" pentru lucruri mult mai putin importante.

Tare sunt curios cand o sa intelegem ca tara in care te-ai nascut nu tine loc de creier si ca daca scrie Deutschland sau USA pe pasaport nu esti atotstiutor?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu